Parujące reflektory to wbrew pozorom bardzo częsty problem. Wymaga szybkiej reakcji, ponieważ jazda z zaparowanymi reflektorami staje się zwyczajnie niebezpieczna: zasięg świateł jest ograniczony i dochodzi do ryzyka oślepiania innych kierowców. Dodatkowo zaparowane reflektory to zwiastun możliwej awarii, która wynika ze zwarcia. Jak zdiagnozować problem i jak sobie z nim poradzić? Sprawdź!
Dlaczego parują reflektory? Najczęstsze powody wilgoci w lampach
Jest kilka powodów, w związku z którymi może dochodzić do parowania reflektorów. Większości kierowców zapewne nasuwa się myśl o nieszczelności i o tym, że pod szkło lampy dostaje się wilgoć, jednak nie zawsze jest to ten problem. Co zatem może prowadzić do takiego stanu?
Niedrożność odpowietrzników
Odpowietrzniki, czy też parowniki, to elementy, dzięki którym para ze środka lampy wydostaje się na zewnątrz. Problemy z ich drożnością mogą prowadzić do tego, że po wewnętrznej stronie szkła na lampie zacznie zbierać się wilgoć. Najczęściej drogą do rozwiązania tego problemu jest po prostu wyczyszczenie otworów wentylacyjnych.
Utrata elastyczności uszczelek
Jeśli wilgoć dostaje się do lampy z zewnątrz, może być to skutkiem złych uszczelek. Uszczelki są gumowe, zatem zdarza się, że się niszczą, tracą sprężystość, na skutek upływu czasu również parcieją. Winowajcą może być również stary, kruszący się klej, przez który wilgoć dostaje się do środka
Parowanie reflektorów jako naturalny proces
Tak, to również jest możliwe. Producenci samochodów nie montują reflektorów jako elementów całkowicie szczelnych, jest tu przestrzeń na wentylację. W niektórych sytuacjach zaparowane reflektory wcale nie muszą być objawem usterki w samochodzie.
Reflektor paruje od środka – jak to naprawić?
Wiele oczywiście zależy od tego, co jest przyczyną tego parowania. Warto ustalić to w asyście mechanika, jeśli mamy wątpliwości co do naszej własnej diagnozy. Jeśli to brak drożności odpowietrzników, należy wyczyścić kanały wentylacyjne.
UWAGA: Jedną z popularnych rad w Internecie, dotyczących problemu wentylacji w reflektorach, jest wycinanie nowego otworu wentylacyjnego. To jednak sposób najmniej godny polecenia, ponieważ może doprowadzić do uszkodzenia lampy. Reflektory – zwłaszcza w nowszych samochodach – nie są tanie, dlatego lepiej unikać takiego ryzyka. Wysokiej klasy specjalista może sobie poradzić z problemem w ten sposób, jednak nadal jest to najbardziej ryzykowna droga.
Jeśli powodem parowania lamp jest wilgoć w środku, warto zacząć od skontrolowania nakrętek – czy poprawnie się trzymają. To również moment na kontrolę uszczelek, które z czasem mogą się zużywać i tracić na jakości, a przez to do lampy dostaje się zbyt dużo wilgoci. Jeśli te działania nie pomogą, być może konieczne będzie rozklejenie lampy, usunięcie starego kleju i użycie nowego.
Klej możemy usunąć z pomocą wysokiej temperatury – po rozgrzaniu będzie to o wiele łatwiejsze. Następnie należy dokładnie wyczyścić krawędzie lampy, a potem nałożyć nową porcję kleju. Po jego wyschnięciu można zanurzyć reflektor w wodzie i sprawdzić w ten sposób jego szczelność. Warto jednak pamiętać, że tego rodzaju prace wykonujemy tylko wtedy, gdy mamy już jakieś doświadczenie w działaniu z podobnymi elementami. W przeciwnym razie warto skorzystać z pomocy mechanika, ponieważ lampa uszkodzona w wyniku takiej samodzielnej naprawy może się okazać kosztownym problemem.
Czy zaparowany reflektor zawsze oznacza usterkę?
Warto pamiętać, że zaparowane reflektory nie zawsze muszą oznaczać, że dzieje się coś niedobrego. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, producenci samochodów celowo montują w tych elementach otwory wentylacyjne, dlatego para niejednokrotnie jest tu naturalnym zjawiskiem. Kiedy tak się dzieje?
- W chłodne dni w reflektorze znajduje się zimne powietrze, które po włączeniu świateł jest ogrzewane przez lampę. Wówczas po wewnętrznej stronie reflektorów może zbierać się para.
- Tego rodzaju para jest zazwyczaj delikatniejsza i znika sama po kilkunastu/kilkudziesięciu minutach jazdy samochodem.
Najgorszym symptomem dla reflektorów jest oczywiście zbierająca się w nich nie tyle para, co woda. Najczęściej jest to objaw uszkodzenia nie tylko uszczelki, ale również samej powierzchni szkła. W większości przypadków będzie to oznaczało konieczność wymiany lampy na nową.
Potrzebny nowy reflektor lub wkład reflektora? Te i inne części samochodowe sprawdzonych producentów znajdziesz w sklepie motoryzacyjnym nocar.pl. Na blogu motoryzacyjnym nocar.pl/blog czeka na Ciebie mnóstwo innych porad, jak utrzymać samochód w najlepszej możliwej kondycji – i to niewielkim kosztem!
Podobne artykuły
Moda
Jak wybrać idealną piżamkę damską?
Dobór odpowiedniej piżamy może mieć znaczący wpływ na jakość snu i komfort noszenia. Piżamka damska, mimo że jest elementem garderoby,…
Torebki zimowe – jak wybrać idealny model na chłodniejsze dni?
Zima to czas, kiedy nasza garderoba wymaga specjalnych dodatków, które nie tylko uzupełnią stylizację, ale także zapewnią nam komfort w…
Sweter męski w serek i spodnie wizytowe – jak stworzyć stylową i elegancką stylizację?
Sweter męski w serek oraz spodnie wizytowe męskie to idealne połączenie dla mężczyzn, którzy cenią sobie elegancję, a jednocześnie wygodę….
Buty Brinkmann – idealne połączenie stylu i komfortu w domowym obuwiu
Wybór obuwia domowego ma duży wpływ na nasz codzienny komfort, a marka Brinkmann doskonale to rozumie. Specjalizując się w produkcji…
Jak wybrać odpowiednie buty myśliwskie?
Wybór odpowiedniego obuwia na polowanie jest kluczowy, aby zapewnić komfort i bezpieczeństwo w trudnych warunkach terenowych. Buty myśliwskie muszą spełniać…