Czasami używamy określeń „podsterowność” i „nadsterowność”, głównie gdy mówimy o szybkich samochodach i ich zachowaniu na torach wyścigowych. Prędkość jest często czynnikiem wpływającym na podsterowność i nadsterowność, ale przede wszystkim chodzi tu o trakcję.
Ogólnie rzecz biorąc, nadsterowność występuje wtedy, gdy samochód skręca więcej niż kierowca zamierza, gdy stosuje stabilne prowadzenie. Widoczne rezultaty nadsterowności mogą obejmować wysunięcie się tyłu lub pełny obrót. Nadsterowność występuje wtedy, gdy tylne koła tracą trakcję przed przedniej części pojazdu. Może to być spowodowane przyspieszeniem, nadmiernym zużyciem tylnych opon lub nagłym przeniesieniem ciężaru na przód z szybkim naciśnięciem pedału gazu, uderzeniem hamulca lub zbyt dużym skrętu kierownicy.
Skorygowanie nadsterowności nie jest trudne. Urządzenie mnemotechniczne, które należy zapamiętać to KPO: Korekta. Pauza. Odzyskanie. Po pierwsze, korygujesz, trzymając przednie opony w kierunku, w którym próbujesz jechać. Może to polegać na dodawaniu coraz większej ilości energii do układu kierowniczego, w miarę jak tył samochodu będzie coraz bardziej oddalał się od linii. Przerwij, gdy tył samochodu przestanie się ślizgać, ewentualnie dodaj odrobinę gazu, aby utrzymać ciężar z tyłu, a następnie odzyskaj równowagę, sprowadzając kierownicę z powrotem na prostą, miejmy nadzieję, że w odpowiednim momencie, gdy tył jest skierowany tam, gdzie chcesz jechać, kierownica jest skierowana w tym samym kierunku. Jeśli samochód zaczyna się przesuwać w przeciwnym kierunku, proces ten należy powtórzyć.
Podsterowność ma miejsce wtedy, gdy samochód skręca mniej niż nakazuje to kierowca, co powoduje, że samochód porusza się szeroko od zamierzonej ścieżki. Występuje wtedy, gdy przednie koła tracą trakcję przed tylnymi kołami.
Gdy pojawia się podsterowność i samochód jedzie szeroko od zamierzonej trasy, pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, jest delikatne zwolnienie przepustnicy. Nie chcesz więcej skręcać kołami – ich trakcja jest już osiągnięta i nie chcesz też walić w hamulce. Kierownica powinna być w dalszym ciągu wycelowana w miejsce, w którym chcesz skończyć, ale może być trochę ściągnięta na zewnątrz, aby koła znów się toczyły. Kiedy przyczepność zostanie przywrócona, nie krępuj się naciskać hamulców, aby upewnić się, że wracasz na właściwą drogę.
Podsterowność zdarza się zazwyczaj w samochodach z napędem na przednie koła, podczas gdy nadsterowność jest najczęściej spotykana w samochodach z napędem na tylne koła, ale jest też możliwa w każdym układzie napędu.
Więcej w artykule: https://moto-blog.pl/nadsterownosc-i-podsterownosc-jak-twoj-samochod-moze-sie-zachowywac
Podobne artykuły
Moda
Jak wybrać idealną piżamkę damską?
Dobór odpowiedniej piżamy może mieć znaczący wpływ na jakość snu i komfort noszenia. Piżamka damska, mimo że jest elementem garderoby,…
Torebki zimowe – jak wybrać idealny model na chłodniejsze dni?
Zima to czas, kiedy nasza garderoba wymaga specjalnych dodatków, które nie tylko uzupełnią stylizację, ale także zapewnią nam komfort w…
Sweter męski w serek i spodnie wizytowe – jak stworzyć stylową i elegancką stylizację?
Sweter męski w serek oraz spodnie wizytowe męskie to idealne połączenie dla mężczyzn, którzy cenią sobie elegancję, a jednocześnie wygodę….
Buty Brinkmann – idealne połączenie stylu i komfortu w domowym obuwiu
Wybór obuwia domowego ma duży wpływ na nasz codzienny komfort, a marka Brinkmann doskonale to rozumie. Specjalizując się w produkcji…
Jak wybrać odpowiednie buty myśliwskie?
Wybór odpowiedniego obuwia na polowanie jest kluczowy, aby zapewnić komfort i bezpieczeństwo w trudnych warunkach terenowych. Buty myśliwskie muszą spełniać…